Mετρήστε τον βαθμό ευχρηστίας (SUS) του site σας μέσω του Userfeel.com

usability testing via userfeel.com

Τώρα σε κάθε usability test που κάνετε μέσω του Userfeel.com, υπολογίζεται αυτόματα και το SUS (System Usability Scale) του site σας!

Τι είναι το SUS

To SUS εφευρέθηκε από τον John Brooke το 1986 και αποτελεί έναν γρήγορο (quick and dirty, όπως χαρακτηρίστηκε από τον ίδιο), αλλά συγχρόνως αξιόπιστο τρόπο να μετρήσετε την ευχρηστία (usability) του site σας. Eίναι μία μέθοδος βαθμολόγησης της ευχρηστίας οποιουδήποτε συστήματος. Με αυτό έχει μετρηθεί η ευχρηστία ιστοσελίδων, online καταστημάτων και online εφαρμογών, αλλά και κινητών τηλεφώνων, υπολογιστικών συστημάτων, λογισμικού, τηλεφωνικών κέντρων, ακόμα και τηλεφωνικών καταλόγων.

Η βαθμολογική κλίμακα του SUS ορίζεται ως ένας αριθμός από το 0 έως το 100. Όσο μεγαλύτερο είναι το SUS του site σας, τόσο πιο εύχρηστο θεωρείται. Το SUS προκύπτει από τις απαντήσεις του δοκιμαστή του site σε 10 ερωτήσεις που απαντώνται μετά την ολοκλήρωση κάθε τεστ με μια κλίμακα 1-5, όπου το 1 σημαίνει ότι διαφωνούν πλήρως και το 5 ότι συμφωνούν πλήρως.

Οι ερωτήσεις που περιλαμβάνει το SUS είναι οι παρακάτω:

  • I think that I would like to use this system frequently.
  • I found the system unnecessarily complex.
  • I thought the system was easy to use.
  • I think that I would need the support of a technical person to be able to use this system.
  • I found the various functions in this system were well integrated.
  • I thought there was too much inconsistency in this system.
  • I would imagine that most people would learn to use this system very quickly.
  • I found the system very cumbersome to use.
  • I felt very confident using the system.
  • Ι needed to learn a lot of things before I could get going with this system.

Η αξιοπιστία του SUS έχει αξιολογηθεί όλα αυτά τα χρόνια από πολλά ερευνητικά κέντρα και έχει βρεθεί ότι είναι ανάλογη πολύ πιο πολύπλοκων και δαπανηρών μεθόδων. Επιπλέον πλεονέκτημα είναι ότι αρκεί σχετικά μικρό δείγμα χρηστών για να δώσουν έναν αρκετά κοντά στην πραγματικότητα μέσο όρο.

Ανάμεσα στα χιλιάδες τεστ που έχουν χρησιμοποιήσει το SUS, έχει βγει ένας μέσος όρος βαθμολογίας ο οποίος είναι το 68. Έτσι, αν το site σας βαθμολογείται κάτω από 68, σημαίνει ότι είναι χειρότερο από τον μέσο όρο των site, ενώ αν είναι πάνω από 68, είναι καλύτερο από τον μέσο όρο των site.

SUS & Πιστότητα πελατών

Η βαθμολογία SUS έχει βρεθεί ότι έχει μεγάλη συσχέτιση με την πιστότητα πελατών, αλλά και με την πιθανότητα ένας χρήστης να συστήσει το site σε φίλους του (LTR - likelihood to recommend).

Συγκεκριμένα, έχει μετρηθεί ότι το SUS μπορούμε να το διαιρέσουμε με το 10 και να βγάλουμε χονδρικά την βαθμολογία Net Promoter, η οποία είναι μια κλίμακα 11 σημείων (0-10) που δείχνει το LTR, δηλαδή το πόσο πιθανό είναι να συστήσει ο χρήστης το site σε άλλους. Έτσι, αν το site σας έχει SUS πάνω από 80, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το site να διαφημίζεται από στόμα σε στόμα, ενώ αν έχει SUS κάτω από 70, δείχνει ιστοσελίδα η οποία θα λαμβάνει αρνητικά σχόλια.

Παρακολουθήστε την εξέλιξη του SUS σε βάθος χρόνου

Ένα πλεονέκτημα του να μετράμε το SUS του site μας είναι ότι μπορούμε να παρακολουθούμε πώς αυτό εξελίσσεται σε βάθος χρόνου. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να βλέπουμε αν οι ενέργειές μας (redesign, αλλαγές, προσθήκες μηχανισμών) ή ακόμα και οι μη ενέργειές μας (παλαιότητα, εξέλιξη του ανταγωνισμού) επηρεάζουν την αντιληπτή ευχρηστία (perceived usability) του site μας.

Το SUS δείχνει τα προβληματικά usability session με μια ματιά

Το SUS του site σας μετριέται αυτόματα σε κάθε τεστ που κάνετε μέσω του Userfeel.com και το βλέπετε τόσο στη σελίδα του αποτελέσματος, όσο και στο dashboard σας, δίπλα σε κάθε test session. Επίσης, εμφανίζεται ο μέσος όρος του SUS για όλα τα test sessions του συγκεκριμένου usability test ανά τύπο συσκευής (desktop, mobile, tablet).

Χαμηλό SUS σκορ σε κάποιο τεστ δείχνει ότι ο συγκεκριμένος χρήστης δυσκολεύθηκε να ολοκληρώσει κάποια task, άρα αυτό είναι ένα test του οποίου το video πρέπει να δούμε με ιδιαίτερη προσοχή, καθώς θα μας δώσει σημαντικά ευρήματα.

Αυτό είναι πολύ χρήσιμο, ιδιαίτερα σε usability test μεγάλης κλίμακας, όπου κάποια μέλη της ομάδας πιθανό να θέλουν να βρουν και να παρακολουθήσουν μόνο τα πιο “ζουμερά” video.

Ερμηνεία της βαθμολογίας SUS

Παρ'όλο που το SUS είναι μια βαθμολογία από το 1 έως το 100, η κλίμακα δεν είναι ποσοστιαία επί τοις εκατό. Αν δηλαδή το site σας έχει SUS 80, δεν σημαίνει ότι είναι καλύτερο από το 80% των site. Ο λόγος είναι ότι ο μέσος όρος του SUS δεν είναι το 50, αλλά το 68. Υπάρχουν πίνακες μετατροπής της βαθμολογίας SUS τόσο σε ποσοστιαία κλίμακα, όσο και σε άλλες κλίμακες όπως A έως F κτλ.

SUS core

Στο Userfeel.com επιλέξαμε να δείξουμε δίπλα σε κάθε βαθμολογία SUS μια απλή ερμηνεία, 3 επιπέδων: Acceptable, Marginal, Not Acceptable.

SUS και SEO

Παρ' όλο που δεν υπάρχει κάποια δημοσιευμένη και επιστημονική έρευνα σχετικά με τη συσχέτιση της βαθμολογίας SUS και του SEO (της κατάταξης του site στα οργανικά αποτελέσματα του Google), το ίδιο το Google ως βασικό παράγοντα κατάταξης των site λαμβάνει υπ' όψιν την ευχρηστία τους (usability).

Αφού λοιπόν το SUS μετράει την ευχρηστία, είναι λογικό να προσπαθούμε να αυξήσουμε το SUS του site μας με σκοπό ΚΑΙ τις καλύτερες κατατάξεις στη δημοφιλή μηχανή αναζήτησης.

Βρείτε το SUS του δικού σας site

Η ομάδα της Netstudio και του Userfeel.com είναι έτοιμες να σας βοηθήσουν να τρέξετε usability test για το δικό σας site, ώστε να βρείτε όχι μόνο ποιο είναι το SUS του και πώς κατατάσσεται σε σχέση με τον ανταγωνισμό, αλλά και για να διαπιστώσετε τα προβλήματα που δυσκολεύουν τους χρήστες του.

Το usability testing είναι μια από τις πιο αποδοτικές επενδύσεις που μπορείτε να κάνετε. Σύμφωνα με έρευνα του Norman Nielsen Group, διαθέτοντας το 10% του budget ανάπτυξης του site σας σε usability test, έχουμε κατά μέσο όρο αύξηση του conversion rate του κατά 83%!

Γιάννης

Γράφει ο Γιάννης

CEO & Founder

Δημοσιεύθηκε την 07.04.2017

Σχολιάστε το άρθρο