Επηρεάζει ο καιρός το conversion rate;

conversion rate

Το ερέθισμα

Πριν μερικούς μήνες μιλούσα με έναν πελάτη και φίλο και μου έλεγε πως "το Σαββατοκύριακο οι πωλήσεις του πατώσανε λόγω του καλού καιρού"! Τον ρώτησα τι εννοούσε και μου είπε ότι "όταν ο καιρός είναι καλός, ο κόσμος βγαίνει από το σπίτι, οπότε δεν είναι μπροστά στον υπολογιστή για να παραγγείλει". Το πήρα στην πλάκα, αλλά καθώς το συζητούσαμε αναρωτήθηκα αν θα ήταν δυνατόν αυτό που ο φίλος μου είχε σαν διαίσθηση, να το μετρούσαμε και να το πιστοποιούσαμε.

Η μέτρηση

Στήσαμε λοιπόν ένα script το οποίο αποθηκεύει στον server όπου τρέχει το site τις καιρικές συνθήκες και τη θερμοκρασία ανά πέντε λεπτά. Μετά προσθέσαμε ένα custom variable στο Google Analytics όπου για κάθε χρήστη αποστέλλουμε μαζί με την επίσκεψή του τις καιρικές συνθήκες και τη θερμοκρασία. Το αποτέλεσμα ήταν ότι σε μερικές μέρες μπορούσαμε να έχουμε ένα report με τις πωλήσεις και το conversion rate ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες:

google analytics report after some days

καθώς και ανάλογα με την θερμοκρασία (τα νούμερα είναι βαθμοί Celsius):

google analytics report after some days

Τα παραπάνω ήταν διασκεδαστικά, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν δίνουν κάποια σαφή συμπεράσματα. Το δείγμα είναι πολύ μικρό.

Μετά από μερικούς μήνες

Αυτό ξεχάστηκε και το θυμήθηκα πριν μερικές μέρες οπότε μπήκα στο Google Analytics και έβγαλα το παρακάτω report:

google analytics report final

Η ανάλυση

Αυτό είναι ενδιαφέρον! Το δείγμα είναι αρκετά μεγάλο για κάποια συμπεράσματα. Αν συγκρίνουμε το conversion rate όταν ο καιρός είναι καλός (fair) με αυτό των υπολοίπων καταστάσεων, έχουμε 1,48% έναντι κατά μέσο όρο για όλους τους τύπους "κακοκαιρίας" 1,69%. Παρατηρούμε δηλαδή μια μείωση των πωλήσεων όταν ο καιρός είναι καλός κατά 12,4%!

Βαθμός βεβαιότητας

Τα παραπάνω στοιχεία τα φόρτωσα σε ένα υπολογιστικό φύλο που υπολογίζει το βαθμό βεβαιότητας των παραπάνω, δηλαδή κατά πόσο οι διαφορές αυτές με το συγκεκριμένο δείγμα είναι στατιστικά σημαντικές και δεν είναι στα πλαίσια του τυχαίου. Το αποτέλεσμα είναι 95% βεβαιότητα. Όχι άσχημα. Μάλιστα αν κάνουμε την ίδια σύγκριση ανάμεσα στο fair και στα partly cloudy και mostly cloudy, η διαφορά αυξάνεται στο 13,8% και η βεβαιότητα στο 96,7%! Άρα φαίνεται ότι ίσως ο φίλος μου και να έχει δίκιο...

Αστάθμητοι παράγοντες

Τα παραπάνω συμπεράσματα όμως και πάλι δεν μπορούν να θεωρηθούν ασφαλή, καθώς υπεισέρχονται 2 παράγοντες που πιθανόν να αλοιώνουν με μη μετρήσιμο τρόπο τα αποτελέσματα. Ο ένας παράγοντας είναι ότι η τιμή του καιρού που αποθηκεύαμε αφορούσε την Αθήνα, όμως είναι πιθανό επισκέπτες του site από άλλες περιοχές της Ελλάδας να μην είχαν τον ίδιο καιρό. Για να είχαμε σωστή μέτρηση, θα έπρεπε να βρίσκουμε τη γεωγραφική θέση του κάθε επισκέπτη από την IP του (με την ανακρίβεια που εμπεριέχει και αυτή η τεχνική) και μετά να στέλνουμε στο Google Analytics τον καιρό για τη συγκεκριμένη περιοχή. Αυτό όμως θα αύξανε κατακόρυφα την περιπλοκότητα του στησίματος και θα ξέφευγε από τα όρια μιας "για πλάκα" μέτρησης. Ο 2ος παράγοντας που δεν λαμβάνουμε υπ'όψιν στα παραπάνω είναι ότι πιθανόν οι μέρες με καλό καιρό να μην ήταν ομοιόμορφα κατανεμημένες μέσα στο διάστημα που διενεργήθηκαν οι παραπάνω μετρήσεις, αλλά να αυξάνονταν όσο πλησίαζε το καλοκαίρι. Οπότε πιθανόν το conversion rate να επηρεάστηκε από άλλους παράγοντες σε σχέση με το χρόνο. Τέλος, ενώ το αρχικό σκεπτικό ήταν "ο καιρός είναι καλός, άρα ο κόσμος δεν κάθεται μπροστά στο PC για να ψωνίσει", η παραπάνω μέτρηση τελικά δεν αφορούσε το πόσο αυξάνει ή μειώνεται η επισκεψιμότητα, αλλά το πόσο αυξάνεται ή μειώνεται το conversion rate. Δηλαδή κατά πόσο ο καιρός αλλάζει τη διάθεση των επισκεπτών του site να ψωνίσουν.

Πιθανές ερμηνείες

Έτσι, πιθανές ερμηνείες που περάσανε από το μυαλό μας καθώς συζητούσαμε τα παραπάνω στο γραφείο ήταν: 1. Ο καιρός είναι καλός, οπότε παρόλο που οι χρήστες είναι μπροστά στο PC και επισκέπτονται το site, έχουν το μυαλό τους στο να πάνε βόλτα κι όχι στο να ψωνίσουν. 2. Ο καιρός είναι κακός, οπότε οι επισκέπτες για φτιάξουν τη διάθεσή τους, ψωνίζουν.

Ε, και;

Πέρα από τις ερμηνείες που θα μπορούσαν να δοθούν, το πιο σημαντικό είναι το παραπάνω πώς θα μπορούσε να χρησιμέψει σε έναν επιχειρηματία, αν υποθέσουμε ότι όντως ο καιρός επηρεάζει το conversion rate; Μην ξεχνάμε ότι πάντα ψάχνουμε για "actionable data", δεδομένα δηλαδή που θα μας βοηθήσουν να πάρουμε αποφάσεις για δράσεις που θα μας φέρουν βελτίωση. Μια σκέψη θα ήταν ότι εφόσον το conversion rate πέφτει στον καλό καιρό, τότε ίσως όταν φτιάχνει ο καιρός θα ήταν σκόπιμο να μειώνεται η διαφήμιση στο AdWords με σκοπό τη μεγιστοποίηση του ROI. Και πάλι όμως για να είχε βάση ένα τέτοιο σκεπτικό θα έπρεπε να δούμε πώς ο καιρός επηρεάζει το "Days to Purchase" το διάστημα δηλαδή που μεσολαβεί από την 1η επίσκεψη του επισκέπτη έως την 1η του αγορά καθώς και ίσως να παρακολουθούμε το δελτίο πρόγνωσης του καιρού. Όλα τα παραπάνω ίσως θα είχαν πολύ μεγαλύτερη σημασία για ένα site με άλλο αντικείμενο ή πολύ μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, όπου αυτά τα δεδομένα θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν στατιστικά πολύ πιο γρήγορα και να οδηγήσουν σε δράσεις βελτίωσης.

Σχολιάστε

Έχετε παρατηρήσει ανάλογες διακυμάνσεις των πωλήσεών σας ή εν γένει του αποτελέσματος που σας φέρνει το site σας ανάλογα με τον καιρό ή άλλους εξωτερικούς παράγοντες; Σε τι δράσεις προχωράτε; Ποιοι άλλοι παράγοντες θα μπορούσαν να αλοιώσουν την εγκυρότητα των παραπάνω συμπερασμάτων; Σχολιάστε παρακάτω.

Γιάννης

Γράφει ο Γιάννης

Founder & CEO

Σχόλια
avatar

06/07/2011 - 12:16

Yiannistaos

Ενδιαφέρον θέμα, αλλά εκτός από την μείωση των εξόδων στο Adwords, δε νομίζω να βοηθάει σε κάτι άλλο αυτή η διαπίστωση.

Γιάννης

06/07/2011 - 18:25

Γιάννης

Η μείωση των εξόδων στο AdWords δεν είναι μικρό θέμα! Αν όντως ο καιρός επηρεάζει, θα ήταν κάτι πολύ χρήσιμο. Το θέμα είναι αν έχουμε επαρκή στοιχεία για ένα ασφαλές τέτοιο συμπέρασμα.

avatar

06/07/2011 - 19:08

Αντώνης Ράτσος

Γιατί νομίζετε η Γερμανία είναι από τις μεγαλύτερες οικονομικές δυνάμεις? Γιατί εκεί ο καιρός είναι συνέχεια συννεφιές και βροχές. Άρα ο κόσμος ψωνίζει. Ενώ στην "φτωχή" μας Ελλάδα που κάνει καλό καιρό (all the time), ο κόσμος βγαίνει έξω και δεν ψωνίζει. Οπότε μια είναι η λύση για να βγούμε από την κρίση: http://en.wikipedia.org/wiki/High_Frequency_Active_Auroral_Research_Program Για όποιον βαριέται να διαβάσει το παραπάνω Link: Πρόκειται για εργαλείο που αλλάζει τις καιρικές συνθήκες (μπορεί να προκαλέσει ακόμα και συσμούς) ;)

avatar

31/08/2011 - 15:16

george

Πολύ ενδιαφέρον πείραμα αλλά τα συμπεράσματα δεν είναι ασφαλή. Δεν είναι μόνο ο καιρός η μόνη μεταβλητή που αλλάζει. Αλλάζει και η ημερομηνία κτλ. Για παράδειγμα το καταναλωτικό κοινό έχει εξασθενημένη αγοραστική δύναμη προς το τέλους του εκάστοτε μήνα. Και υπάρχουν άλλες πολλές ακόμα μεταβλητές ου αλλάζουν

Γιάννης

01/09/2011 - 13:23

Γιάννης

Σωστά, George, γι'αυτό στον τίτλο υπάρχει το ερωτηματικό. Το θέμα του χρόνου αναφέρεται ως αστάθμητος παράγοντας και στα συμπεράσματα του άρθρου.

Σχολιάστε το άρθρο

Συμβουλές digital marketing από το blog μας

preview του βίντεο Unboxing Regalinas

Website Unboxing Regalinas

Δείτε πώς ανακατασκευάσαμε το ηλεκτρονικό κατάστημα μόδας Regalinas.gr και τι αποτέλεσμα έφερε αυτή η ανακατασκευή.

Δείτε το video
preview του βίντεο του βίντεο με την Εύη Λούλη

Η Εύη Λούλη μιλάει για τη Netstudio

Η Εύη Λούλη, υπεύθυνη Marketing του Ομίλου Λούλη, μιλάει για τη συνεργασία του Ομίλου Λούλη με τη Netstudio.

Δείτε το video
preview του βίντεο με τα 4 πιο σημαντικά σημεία σε κάθε site ή e-shop

Τα 4 πιο σημαντικά σημεία σε κάθε site ή e-shop

Δείτε ποια είναι τα πρώτα σημεία που κοιτάω ΚΑΘΩΣ μιλάω στο τηλέφωνο με υποψήφιους πελάτες που μου ζητούν να προτείνω βελτιώσεις στο site τους.

Δείτε το video
preview του video του GS Diamonds

GS Diamonds Website Unboxing (με υπότιτλους)

Δείτε στο video πώς φτιάξαμε ένα από τα πιο πολύπλοκα και εντυπωσιακά μας project. Το GS Diamonds, το eshop του μεγαλύτερου εμπόρου διαμαντιών στην Αυστραλία.

Δείτε το video
preview του video με τον Αποστόλη του White Goods

Σκέψεις & ανησυχίες ενός νέου για το ηλεκτρονικό εμπόριο

Δείτε στο video απόσπασμα από εσωτερική συζήτηση προόδου, 7 μήνες μετά τη δημοσίευση του καινούριου site του White Goods.

Δείτε το video
preview του βιντεο πως να μετρήσετε την ταχύτητα του site σας

Πώς να μετρήσετε την ταχύτητα του site σας

Μετρήστε και βελτιστοποιήσετε την ταχύτητα φορτώματος του site σας ή του e-shop σας.

Δείτε το video
preview του βιντεο τι είναι το usability testing

Εισαγωγή στο Usability Testing και στο Userfeel με τη Netstudio

Τι είναι το usability testing και πώς μπορεί η Netstudio να σας βοηθήσει να βελτιστοποιήσετε το site σας, το eshop σας ή την εφαρμογή σας.

Δείτε το video
preview του βιντεο Website Unboxing Forel.gr

"Από την πρώτη στιγμή καταλάβαμε ότι θα τα πάμε καλά. Και τελικά είχαμε δίκιο. Τα πήγαμε πολύ καλά."

Δείτε πώς φτιάξαμε το e-shop μόδας Forel.gr και πώς σχολιάζει τη συνεργασία ο Μάκης Χατζούλας.

Δείτε το video